zpiona

  • ۰
  • ۰

تحقیق در مورد رودخانه ی ویستولا واقع در لهستان 11 ص

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

دسته بندی : وورد

نوع فایل : .doc ( قابل ویرایش و آماده پرینت )

تعداد صفحه : 11 صفحه


قسمتی از متن .doc :

رودخانه ی ویستولا واقع در لهستان : ویژگیهای محیط زیستی و منظر تاریخی

2-1 توصیف آبریز این رودخانه

رودخانه ی ویستولا بزرگترین رودخانه ی لهستان و هم چنین یکی از 30 رود بزرگ جهان است . بنا به تعریف فوق ، ویستولا بعد از رودخانه ی ندا در روسیه ، دومین رودخانه ی بزرگ حوضه ی آبریز دریای بالتیک است . سرچشمه ی این رود در کوه های جنوبی لهستان است .

و به سمت شمال شرقی جاری شده و از کراکوف ورشو عبور می کند

و پس از آن از شمال غربی به دریای بالتیک می ریزد نزدیک ورشو

ویستولا یک رودخانه ی خاص زمین پست است .

مصب ویستولا دلتای ویستولا را تشکیل می دهد که شامل دو شاخه می شود : نوگانت داخل تالاب ویستولا روان می شود و لنیوکا ، شاخه اصلی ویستولا مستقیم درون دریای بالتیک می ریزد . این دو شاخه در مصب هایشان قابل کشتیرانی هستند . دلتای ویستولا (زولاوی) با مساحت کلی بالغ بر 1740 کیلومتر مربع برای کشاورزی مورد بهره برداری قرار می گیرد .

ویستولا 1047 کیلومتر طول دارد و در قسمت های میانی و کم عمق خود 300 تا 1000 متر عرض ، با منطقه ی زهکشی کلی بالغ بر حدود 194700 کیلومتر مربع ( بیشتر از 50% از کل منطقه ی لهستان ) دارا است .

شیب بستر این رودخانه ملایم است ، از 1/0 درصد تا 31/0 درصد چنان که در سپتامبر می توان مشاهده کرد ، جریان رودخانه سال به سال متغیر است . هم چنین مشخص است که آب و هوای خشک اروپای مرکزی در دهه های 1980 و 1990 تاثیری چشم گیر بر جریان آب ویستولا داشته است . تغییرات در چرخه ی سالانه ی جریان رودخانه را هم می توان مشاهده کرد . (2) حداکثر جریان های آب بهاری (مارس و آوریل) می تواند باعث ایجاد طغیان آب در تمام طول ویستولا شود ، در حالی که بالاترین جریان آب پاییزی فقط در بخش های میانی ( منطقه تپه های پای کوه کارپات ) رود شدید و تند است . حداقل جریان آب در اگوست ، سپتامبر و دسامبر ـ پاییز طلایی لهستان ـ دیده می شود ، زمانی که ریزش باران کم است . در کل طی فصل زمستان ( از نیمه ی دوم دسامبر تا پایان فوریه ) بیشتر سطح ویستولا یخ زده است . میانگین جریان رودخانه در پایین ترین سطح به 1000 متر مکعب بر ثانیه می رسد .

تغییرات در محیط طبیعی آبریز ویستولا ، در سالهای پایانی دهه 1950 خیلی با تغییرات تاریخی ارتباط دارد ، تغییراتی که در سه دوره زمانی پس از جنگ جهانی دوم پدیدار شدند . این دوره ها رشد اقتصادی آبریز ویستولا را تحت تاثیر قرار دادند . طی نخستین دوره ی زمانی ، از اواسط دهه ی 1940 تا اواسط 1950 بازسازی و نوسازی کشور که به خاطر 5 سال جنگ ویران شده بود ، انجام گرفت . در دوره ی زمانی بعدی ما بین دهه ی 1960 و اوایل دهه ی 1980 سیاست سرمایه گذاری دولت به دلایل بسیاری نادرست و متناقض بود : یک نوع بی اعتنایی و بی توجهی به شیوه های حفظ محیط زیست هم وجود داشت : اینها باعث انحطاط محیط زیست طبیعی شدند . طی این دوره های زمانی عواقب وخیمی برای سلامت انسانی بوجود آمد . برای مثال : بین سالهای 1946 و 1980 جمعیت لهستان حدود 50% افزایش یافته است .

چنین رشد جمعیتی باعث افزایش در مصرف آب شرب می شود افزایشی بیش از آن (آبی) که از رودخانه ی ویستولا به دست می آید . دوره ی زمانی سوم از اوایل دهه ی 1980 تا زمان کنونی است و نماد آن افزایش آگاهی از کیفیت پایین محیط زیست در لهستان و ضرورت سرمایه گذاری در فن آوریهای جبرانی و اصلاحی است . در حال حاضر استفاده ی زمین در آبریز ویستولا مشخص می شود با 8/48% زمین مزروعی ؛ 4/26% جنگل ؛ 7/15% چمن زار ؛ 4/1% باغستان و 7/7% سایر مقولات (3) . به رغم رشد چشم گیر جنگل کاری پس از جنگ جهانی دوم ، مساحت کنونی جنگل در لهستان 3/2 کیلومتر مربع برای هر 1000 نفر سکنه است . ( این ارقام را می توانید با کانادا که رقم 3/170 کیلومتر مربع است ؛ ایالات متحده 7/11 کیلومتر مربع ؛ آلمان 3/1 کیلومتر مربع و فرانسه 7/2 کیلومتر مربع مقایسه کنید ) تخریب جنگل ها در نتیجه ی نوسانهای بسیار در جریان آب رودخانه (1) و میزان فرسایش بالا (t/km2 16 در سال ) است . (4) میزان فرسایش هم تحت تاثیر خاک های موجود در بستر ویستولا قرار می گیرد .

در حوضه آبریز ویستولا 22 میلیون نفر نفوس سکنی گزیده اند ، حدود 60% از آنها در تراکم های شهری متمرکز شده اند . مابقی این افراد کشاورزها هستند . ورودیهای مواد مغذی از بخش کشاورزی شامل اضافه بارهای سطحی و زیر زمینی ناشی از مزارع ، علف زارها و مراتع و هم چنین از اسکانهای فاقد نظام شبکه ی فاضلاب هستند . (6 و5) . دست یابی به کاهش تخلیه مواد مغزی از منابع ناشناخته دشوار است . (7) . با این حال به تعدادی از مقیاس ها می توان دست یافت برای مثال ، توسعه ی بهداشت روستاها ( با ایجاد شبکه فاضلاب در روستا ) ، ایجاد مناطق حایل گیاهی (سبز) و غرس رستنی های جایگزین . هم چنین کاهش ورودی مواد مغذی از بخش کشاورزی با تنظیم مقدار و زمان به کارگیری بارور سازی جهت متوازن سازی نیازهای گیاهان و خاک امکان پذیر است . (4) آلودگی آب های سطحی هم توسط فسفر موجود در کودهای شیمیایی فسفر دار ایجاد می شود و در مواد پاک کننده ی مورد استفاده جهت پاکیزگی و شست و شو نیز فسفر وجود دارد . (8) . ایجاد تغییر در ترکیب صنعتی مواد پاک کننده می تواند باعث 30% کاهش فسفر موجود در آب فاضلاب شود . کودها نیز تهدیدی جدی برای محیط زیست آب هستند . (9). کودی که در مزارع بزرگ برای خاک مورد استفاده قرار می گیرد ، فاقد نظارت دقیق و جدی است و باعث آلودگی آب های سطحی و زیرزمینی و هم چنین فرسایش خاک می شود . در لهستان ، از 4414 مزرعه ی بزرگ صنعتی ، تنها 52% آنها (2297 مزرعه ) مجهز به امکانات تصفیه و پالایش هستند (10) . حدود 353 واحد صنعتی فاضلاب شان را مستقیم داخل آب های سطحی تخلیه می کنند ، در حالی که 1764 واحد فاضلابشان را داخل شبکه های فاضلاب شهری می ریزند و یا مستقیم داخل خاک می ریزند . مشخصه ی اصلی فاضلاب ها به خصوص فاضلاب متعلق به صنایع شیمیایی ، فلز شناسی ، کاغذ و خمیر آن ، غلظت بسیار بالای مواد آلاینده شان است و بعضی از این مواد آلاینده موادی پایدار و سمی هستند .

مشکل عمده ی دیگر درجه ی شوری آبهای ویستولا است ، این مشکل به طور عمده توسط معادن زغال سنگ موجود در منطقه ی سیلیسان علیا ایجاد شده است . در نتیجه آب قسمت هایی از ویستولا را برای مصارف صنعتی نمی توان به کاربرد چون باعث پوسیدگی قسمت های فلزی می شود .

2ـ2 منظر تاریخی

اسم « ویسلاو » ( اسم لهستانی ویستولا ) در افسانه ها ، وقایع نامه ها و توصیف های گوناگون آمده است که قدمتشان به دوره ی رومی ها باز می گردد . ویستولا به طور عمیقی به تاریخی لهستان با ذهنیت مردمش با ادبیات فولکور و احساسات ملی لهستان وابسته است . این رودخانه ـ که نماد « ملکه رودهای









سایر محصولات :
تحقیق در مورد رودخانه ی ویستولا واقع در لهستان 11 ص

لینک دانلود و خرید پایین...

تحقیق در مورد روش اندازه گیری کلسیم در غذای دام

لینک دانلود و خرید...

تحقیق در مورد روبیدیم

لینک دانلود و خرید...

تحقیق در مورد روابط زوجین 17 ص

...

تحقیق در مورد رنگرزی بر روی پنبه

...

تحقیق در مورد رنگرزی

...

تحقیق در مورد رنگرزی بر روی پنبه

...

تحقیق در مورد رنسانس و سه انقلاب فکری

...

تحقیق در مورد رله و سکسیونر 35 ص

...

تحقیق در مورد رمانتیسم

...

تحقیق در مورد رشد نوزاد 16 ص

...

تحقیق در مورد رشته های دوچرخه کوهستان 6ص

...

تحقیق در مورد رسانای الکتریکی 14 ص

...

تحقیق در مورد رجیستری 69 ص

...

تحقیق در مورد رزم آرا

...

تحقیق در مورد رشته زیست شناسی سلولی مولکولی

...

تحقیق در مورد ربا 19 ص

...

تحقیق در مورد رباطه بین افت تحصیلی و سلامت روانی

...

تحقیق در مورد راههای کاهش و مبارزه با قاچاق کالا و ارز

...

تحقیق در مورد راههای ساده برای منشی حرفه ای

...

تحقیق در مورد راه های کاهش مصرف بنزین

...

تحقیق در مورد راهنمایی و توصیه های کاربردی جهت آغاز فعالیت پرورش شترمرغ دامپروری

...

تحقیق در مورد ذرت 164 ص

...

تحقیق در مورد راز نماز 14ص

...

تحقیق در مورد رابطه ریاضى باهوش

...

تحقیق در مورد رابطه ریاضى باهوش 14 ص

...

تحقیق در مورد ذوالقرنین 25 ص

...

تحقیق در مورد دین و اخلاق

...

تحقیق در مورد دین و حقوق بشر 10ص

...

تحقیق در مورد دیسک نوری – مغناطیسی چیست

...

تحقیق در مورد دیزرائلی، تمایل به شیک پوشی و انحطاط 10 ص

...

تحقیق در مورد دوپینگ کامل 95 ص

...

تحقیق در مورد دنیای وارونه از محاسبات مقداری 18 ص

...

تحقیق در مورد دمینگ

...

تحقیق در مورد دلفین

...

تحقیق در مورد دماسنج نواری

...

تحقیق در مورد دلایل رویکرد به گیاهان دارویی

...

تحقیق در مورد دلایل عدم گرایش افراد به بیمه ‌آتش‌سوزی رشته مدیریت بیمه

...

پاورپوینت مفاهیم اولیه در ساختار یک فایل

...

پاورپوینت مفاهیم و کلیات آموزش و بهسازی منابع انسانی

...

تحقیق در موردروابط موجر و مستاجر
تحقیق در مورد عنصر روبیدیم ( Rubidium )
تحقیق در مورد رهبری در سازمان های مبتنی بر تیم
تحقیق در مورد رنسانس در اروپا
تحقیق در مورد رمزنگاری کلید عمومی وrsa
پاورپوینت مدیریت ریسک
پاورپوینت آموزش بخیه
پاورپوینت عرفان های کاذب نوپدید
پاورپوینت امر به معروف و نهى از منکر در قرآن
پاورپوینت مبانی ترویج و آموزش کشاورزی
پاورپوینت اصول ایمنی در جوشکاری
پاورپوینت نظریه ی انتخاب

کلمات کلیدی :کیلومر مربع برای کیلومر مربع محیط زیس آبریز ویسولا های سطحی ویسولا واقع جریان رودخانه ویسولا رودخانه لهسان جریان کیلومر فاضلاب ایجاد زمانی آبریز

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی