zpiona

  • ۰
  • ۰

تحقیق در مورد حجاب ، اعصار و ادیان

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

دسته بندی : وورد

نوع فایل : .doc ( قابل ویرایش و آماده پرینت )

تعداد صفحه : 22 صفحه


قسمتی از متن .doc :

فهرست مطالب :

عنوان : صفحه :

پیشینه حجاب 1

حجاب در عصر ابراهیم خلیل 3

حجاب در قوم یهود 4

حجاب در عصر جاهلیت 4

حجاب در روم 4

حجاب در یونان 5

ریشه یابی کلمه حجاب 5

معنای اصطلاحی حجاب 7

حجاب تکلیف شرعی زنان است 8

منابع 15

پاورقی ها 17

پیشینه حجاب

«یا بنى آدم قد انزلنا علیکم لباسا یوارى سَوْاتکم و ریشا و لباس التقوى ذلک خیر ذلک من آیات اللّه‏ لعلکم یذکرون.»(1)بررسى تاریخ زندگى بشر به دو طریق ممکن است : 1- گذشته انسان را از جهت مادّى یعنى سیر تکاملى انسان رااز حیث چگونگى تولید و صنعت مطالعه کنیم 2- گذشته انسان را از جهت رشد معنوى ، یعنى عروج و هبوط انسان‏ها در مسیر کسب صفات متعالى ، از آغاز خلقت تاکنون در پرتو هدایت‏هاى پیامبران خدا مورد بررسى قرار دهیم . رنسانس و انقلاب صنعتى اروپا همه چیز را دگرگون کرد و توجه بشر را از علوم عقلى به سوى علوم تجربى و حسى سوق داد و به جاى فلسفه و جهان بینى الهى ، فلسفه و جهان بینى مادى را مطرح کرد و به جاى اخلاق و مفاهیم با ارزش معنوى و الهى ، مفاهیم اومانیستى را مطرح کرد. در تاریخ نیز به جاى بررسى و تحقیق درباره رشد معنوى انسان‏ها ، بررسى تاریخ رشد و تکامل ابزار تولید را جایگزین کرد.امروز وقتى اسمى از تاریخ به میان مى‏آید ، مقصود از آن تاریخ تمدن است و مقصود از تاریخ تمدن ، تاریخ ابزار و تولید و رابطه آن با انسان‏هاست . از این‏رو ، دوره‏هاى تاریخ را بر اساس مبانى مادى نامگذارى کرده‏اند. حجاب ، امرى معنوى و در بر دارنده حیا و عفّت انسان‏ها است . مقصود از حجاب این است که در وجود و فطرت پیشینه حجابزنها نیرویى است به نام حیا که او را در مقابل مردان اجنبى به عفت و پاکدامنى دعوت مى‏کند . از آن جا که ادیان الهى منطبق با فطرت انسان‏ها هستند ، پوشش انسان‏ها نیز ریشه در فطرت و خواست درونى دارد.

پس پوشش زن واکنش است که زنها بر اثر یک نیروى درونى و فطرى به نام حیا ، در مقابل مردان اجنبى از خود نشان مى‏دهند ؛ مثل واکنش سرخ شدن صورت انسان‏ها هنگام خجالت . قرآن کریم مى‏فرماید: وقتى که آدم و حوا از بهشت هبوط آمدند ، به دنبال ساترى از برگ درختان مى‏گشتند ،(2) که فطرى بودن پوشش را مى‏رساند.آثار به جامانده از انسان‏هاى اولیه نشانگر این است که حجاب پیشینه‏اى به درازاى تاریخ دارد و اختصاص به اسلام ندارد . نقش برجسته‏اى که در تل العمارنه (در استان اسیوط مصر) موجود است و مربوط به چهارده قرن قبل از میلاد است ، تصویر ملکه «نفرتى تى» و دخترش را نشان مى‏دهد که هر دو پوشش به تن دارند.(3)نقش برجسته‏اى که مربوط به چهارده قرن قبل از میلاد است ، تصویر فرعون مکاریتوس و یک زن و دخترش را نشان مى‏دهند که هر سه ، قسمت پایین بدن را پوشانیده‏اند.(4)در تصویرى از یک نقاش مصرى که با توجه به اهرام سه گانه مصر ، قدمت آن به سه هزار سال قبل از میلاد مى‏رسد ، دختران تمام بدن خود و پسران نیمه پایین بدن را پوشانده‏اند .(5)نقش برجسته‏هاى معبدهاى کارناسوس در موزه بریتانیا ، کتیبه معبد زئوس موزه برلین و مجسمه کاونارنس در موزه ناپل ، همگى نشان دهنده پوشش زنان در قبل از اسلام است . در هر کدام از این موزه‏ها مجسمه‏هایى از زنان با پوشش کامل وجود دارد که قدمت آن‏ها به سه هزار سال قبل از میلاد مى‏رسد .(6)از این تصاویر و نقاشى‏ها معلوم مى‏شود که اصل حجاب قبل از ظهور اسلام بوده و اسلام تنها حدّ و مرز آن را مشخص کرده است.اسلام این عادت قدیمى را که از اعتدال بیرون بوده ، مثل بسیارى از عادات دیگر ، اصلاح و تعدیل نموده و جزء فریضه دینى قرار داده است . به گواهى تاریخ ، زنان در یونان ، روم ، مصر و ایران باستان ، به ویژه زنان شهرنشین و زنان طبقه اشراف ، خود را مى‏پوشانیدند و از نظرها دور نگه مى‏داشتند. در یونان، زن هنگامى که از خانه بیرون مى‏آمد بدن و صورت خود را مى‏پوشانید . زنان آشورى به حجاب، بدن و صورت و سر عادت داشتند.در روم شرقى (بیزانس) ، حجاب شدیدتر رواج داشت . در میان اروپائیان نیز حجاب معمول بود.در روسیه ، حجاب تا هنگام سلطنت پطر کبیر معمول بود و در اثر کوشش و مداخله وى حجاب برداشته شد . در ایران ، زنان اشراف بسیار کم از منزل خود بیرون مى‏رفتند و سخت به حجاب عادت کرده بودند.حجاب از دیر زمان ، جزء عادات و آداب ملل متمدن جهان بوده است و اسلام آن را به صورت مناسب ، موافق با مصالح اجتماعى و حکم مذهبى قرار داده است.(7)حجاب در عصر ابراهیم خلیلدر کتاب مقدس تورات آمده است ابى ملک جرار ، پادشاه فلسطین ، به سارا ، زن حضرت ابراهیم علیه‏السلام گفت: به ابراهیم هزار مثقال نقره دادم تا براى تو و همراهانت پرده چشم بگیرد.(8)

فرانکس ، مفسر آمریکایى تورات ، در تفسیر این آیه مى‏گوید : ابى ملک پول بسیار به ابراهیم ، شوهر سارا ، داد تا این که براى سارا نقاب بخرد که به صورت خود ببندد و جمال خود را ، که محل خوف ابراهیم علیه‏السلام بود ، از تمام سکنه آن جا بپوشاند و هر جا مى‏رود با نقاب باشد.(9)علت نقاب نداشتن سارا این بود که حضرت ابراهیم خلیل علیه‏السلام را نمرود دوّم «بى لباس» از بابل بیرون کرد وآن حضرت نتوانست نقاب و لباس درست براى سارا همسرش تهیه کند.(10)









سایر محصولات :
تحقیق در مورد حجاب ، اعصار و ادیان

لینک دانلود و خرید...

تحقیق در مورد حجاب 22ص

لینک دانلود و...

تحقیق در مورد حافظه DRAM

لینک دانلود و خرید پایین...

تحقیق در مورد حج 15 ص

...

تحقیق در مورد جوشکاری

...

تحقیق در مورد جوشکاری با لیزر

...

تحقیق در مورد جوشکاری 22 ص

...

تحقیق در مورد جوشکارى در زیر آب

...

تحقیق در مورد جوشکاری چدن

...

تحقیق در مورد جوش قوس الکتریکی

...

تحقیق در مورد جوش فولاد

...

تحقیق در مورد جهنم

...

تحقیق در مورد جوش MAG

...

تحقیق در مورد جهش زایی آلودگی های مختلف هوایی ذرات معلق

...

تحقیق در مورد جهانی شدن و تاثیر آن بر پیشرفت یا عدم پیشرفت جوامع

...

تحقیق در مورد جهانی شدن 22 ص

...

تحقیق در مورد جهانی شدن ،مدیریت و تجارت الکترونیک 24 ص

...

تحقیق در مورد جنگهای پیامبر – جنگ بدرو جنگ احد و جنگ خندق 20 ص

...

تحقیق در مورد جنگلل وفراورده های آن 12 ص

...

تحقیق در مورد جنگهای پیامبر 19 ص

...

تحقیق در مورد جنگ افزارهای هسته ای 14 ص

...

تحقیق در مورد جنسیت و نابرابری جنسیتی

...

تحقیق در مورد جن 21 ص

...

تحقیق در مورد جلوه های طبیعت در قرآن 20 ص

...

تحقیق در مورد جزوۀ آموزشی رؤسای شعب

...

تحقیق در مورد جمع بین دو نماز

...

تحقیق در مورد جزوه فیزیولوژی گیاهی

...

تحقیق در مورد جذب سرمایه خارجی در ایران 12ص

...

تحقیق در مورد جایگاه غم وشادی در اسلام 16 ص

...

تحقیق در مورد جایگاه زن در اسلام

...

تحقیق در مورد جایگاه حقوقی زن در نهج البلاغه

...

تحقیق در مورد یک بازنگری C 10 ص

...

تحقیق در مورد یکی از ابتدایی

...

تحقیق در مورد ویژگیهاى یاران امام زمان

...

تحقیق در مورد هنر و تمدن اسلامی در هندوستان شهرسازی و معماری بابریان

...

تحقیق در مورد هیدرولیک و پنوماتیک 4ص

...

تحقیق در مورد هزینه یابی برمبنای فعالیت و ارزیابی متوازن اطلاعاتی

...

تحقیق در مورد نگهداری زرد آلو در سرد خانه

...

تحقیق در مورد هدف از قیام عاشورا

...

تحقیق در مورد نگهداری اسفناج در سردخانه 6ص

...

تحقیق در موردروابط موجر و مستاجر
تحقیق در مورد عنصر روبیدیم ( Rubidium )
تحقیق در مورد رهبری در سازمان های مبتنی بر تیم
تحقیق در مورد رنسانس در اروپا
تحقیق در مورد رمزنگاری کلید عمومی وrsa
پاورپوینت مدیریت ریسک
پاورپوینت آموزش بخیه
پاورپوینت عرفان های کاذب نوپدید
پاورپوینت امر به معروف و نهى از منکر در قرآن
پاورپوینت مبانی ترویج و آموزش کشاورزی
پاورپوینت اصول ایمنی در جوشکاری
پاورپوینت نظریه ی انتخاب

کلمات کلیدی :ابراهیم علیهrlm السلام نشان مىrlm دهند مقابل مردان اجنبى مورد حجاب اعصار نقش برجسهrlm نشان مىrlm علیهrlm السلام مىrlm رسد میلاد مىrlm سال قبل هزار سال قرار داده صور خود مىrlm انسانrlm اسلام ابراهیم میلاد بررسى

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی